باریکه‌ی نور

شعر حسین اسفندیار》گفتم: نور امید از کدام سو طلوع می کند. گفت: از پس تاریک ترین سیاهی در سحرخیزترین بامداد...

شعر حسین اسفندیار》گفتم: نور امید از کدام سو طلوع می کند. گفت: از پس تاریک ترین سیاهی در سحرخیزترین بامداد...


کمیک مجموعه‌ای از نقاشی‌های دنباله‌دار است که ماجرایی را روایت می‌کند. کمیک معمولاً توسط یک تیم دونفره که یکی داستان را می‌نویسد و دیگری تصویرگری و جوهرزنی می‌کند، ساخته می‌شود.
«کمیک‌استریپ، همان هنر متوالی است.» ویل آیزنر.

به طور کلی کمیک سبکی از داستان سرایی است که نویسنده و طراح با استفاده از قابلیت "تحرک ذهنی" با ساختن تصاویر دنباله دار داستانی را روایت میکند.
کمیک در واقع به نوعی یک فیلم است که فریم های کلیدی آن جدا شده و تک تک و با فاصله داستان را روایت می کند. این کتاب ها همانند فیلم حاوی زمان و محاوره هستند و مانند فیلم، از نمایهای نزدیک و متوسط و دور استفاده می کنند. همان لحظه که تصویر را میبینی گفته های کاراکترها هم بالای سرشان در یک حباب دیده می شود. حتی افکت های صوتی نیز که در زمینه فیلم اتفاق می افتد با استفاده از حروف گنده و درشت و رنگی رنگی در فضای تصویر به چشم می خورد. مثل شترق! بنگ! گرومپ! 
 به دلیل همزمانی روایتی تصویر و نوشته و بیشتر اوقات تسلط روایت تصویر که سریع تر از کلمات اطلاعات خود را بیان می کند آسان تر و راحت تر با مخاطب ارتباط برقرار می کند و درواقع یک نوع آسان خوانی است. برای اکثر آدمایی که بیشتر بصری هستند تا نوشتاری...


تاثیرات کمیک در جوامع
کمیک ها در ابتدای خلقتشان بیشتر در قالب طنز بیان می شدند ولی بعد ها آنها دست و رویی به خود کشیدند و به مفاهیم های سیاسی و اقتصادی و فرهنگی بنی بشر پرداختند. کمیک ها در حال حاظر یکی از ابزار های رسانه ای دولت ها و حکومت های غربی برای به دست گرفتن اذهان عمومی به حساب می آیند و یک جورایی هم درحال حاظر ترویج دهنده ی فرهنگ غربی به حساب میاد.

کمیک ها در کشور هایی مثل آمریکا و انگلیس جایگاه بسیار ویژه ای دارد. جالبه بدونید عربستان نیز خیلی وقته وارد عرصه نوشتار کمیکی قهرمان محور شده...
اما از غرب بریم به سمت شرق... ژاپن تقریبا بزرگترین تولید کننده ی مانگا در جهان شناخته می شود. مانگاها هم خانواده ی کمیک ها به حساب می آیند و یه جورایی مانگا همان کمیک ژاپنی هاست...

جالبه بدونید کمیک تنها به ژاپن محدود نیست و کره جنوبی و چین هم کمیک دارند. کره جنوبی کمیک هایی با عنوان مانهوا دارد!


کارایی های کمیک ها
پیش تر کمیک ها را از منظر فرهنگی بررسی کردیم،حال کارایی دیگر کمیک ها:
در مرحله پیش تولید فیلم ها و انیمیشن ها میتوان از کمیک ها برای آسان تر شدن تولید و فیلم برداری استفاده کرد. به این کمیک ها استوری برد می گویند.
متاسفانه فرآیند استوری برد نویسی در ایران زیاد شایع نیست...


پیشگامان بشر در تصاویر متحرک
داستان‌های مصور به شکل کنونی آن نخستین بار در اروپا شکل گرفتند. در سده ۱۸ میلادی، از طریق داستان‌های مصور، به شکلی «هجوآمیز» از ولنگاری جنسی و فساد در دودمان بوربون، انتقاد می‌شد. نخستین کمیک‌های آمریکایی در سده بیستم میلادی شکل گرفتند.
اولین کتاب کمیک بر اساس مجموعه‌ای از کمیک استریپ‌های روزنامه‌ای شکل گرفت.
اما اولین کسانی که داستانی را در قالب تصاویر پشت سر هم نمایش دادند کی بودند؟
پنج هزار سال پیش در «شهر سوخته»، هنرمند نقاش، روی یک جام سفالین طرحی از یک «بز» را ترسیم کرد. او در نظر داشت که نقش بز را در اطراف دهانه جام تکرار کند، اما وقتی شروع به کار کرد، توانست در 5 حرکت، بزی را طراحی کند که به سمت درختی حرکت کرده و از برگ آن تغذیه می‌کند. این اولین باری بود که در جهان باستان، «تصویر متحرک» پا به عرصه حیات گذاشت.
تصویر متحرک بالا اولین تصویر متحرک تاریخ بشر است که مربوط به سفالی است که در شهر سوخته (که در ۵۶کیلومتری جنوب زابل قرار دارد و جز تمدن گم شده ی کشورمان ایران است)یافت شده است.


پی نما در ایران
چند سالی است که پی نما در ایران مورد توجه واقع می‌شود و نویسندگان و طراحانی در نوشتن آنان نقش دارند. برگزاری آکادمی ها و جشنواره ها حمایت هایی که از این صنعت شده خیلی خوب بوده اما هنوز پی نما ها آنطور که باید مشهور نیستند.

کم نوشتاری و ناآگاهی عموم مردم و قیمت نسبتا زیاد(حدود 20000تومان) و چاپ کمیک ها در تعداد کم از عوامل کم بودن محبوبیت این کتاب ها در ایران است.
این موضوع باعث شده شخصیت های کمیک بوکی خارجی و قهرمانان کمیک بوکی آنان در ایران رواج پیدا کند و ضربات فرهنگی مهلکی را به فرهنگ ایرانی وارد کند.
به نظر خودم راه حل این مشکل در رواج پی نما ها در مدارس هستش در حال حاضر از هر 100000 ایرانی تنها یک نفر میدونه که پی نما چیه. حتی بیشتر مردم با شخصیت های کمیک بوکی بیشتر از خود کمیک بوک آشنایی دارند.

این مقاله جهت آشنایی عموم مردم با کمیک ها نوشته شده و در آن از این منابع استفاده شده است:
ویکی پدیا
خواندنی ها
پایگاه خبری آفتاب 

نظرات  (۲)

با سلام و عرض احترام .

اولا باید تشکر بسیار از شما کنم که در وبلاگ تون با گذاشتن این مطلب از این صنعت حمایت کردید . دوما خیلی ممنونم که از کلمه "پی نما" استفاده کردید و یه سبک سازی در این عرصه توجه داشتید .

سوم باید  نسبت به دوست عزیزی که با عنوان "کمیک فن!" نظر دادند بیان کنم که خداروشکر به کوری چشم بدخواهان، به این صنعت از دهه 90 توجه بسیاری شده و پی نمای ایران رشد خوبی در این ده سال داشته .چنانچه  آثاری چون "ایلیا" ، "مرز" ، "ملیکا" ، "عاشورا" ، "غروب / طلوع جمشید " و ... به ارمغان آمده . انتشارات و استودیو های زیادی در این عرصه درست شدند ؛ مثل "کمیکا" ، "هورخش" ، "خراسانا" و پایگاه خوب آموزش پی نمای " خانه پی نما" . 

پیشرفت کمیک های ترجمه شده ، گام خوبی در شناختن تکنیک های این صنعت داره اما نقطه منفی آن ، در از بین رفتن و کم رنگ شدن فرهنگ اصیل ایرانی آریایی خودمون هست . شخصیت هایی چون رستم به این دلیل برای شما همیشگی به نظر می آید ، که ذائقه شما عوض شده . توجه داشته باشید که در همان آمریکا ، هم شخصیتی چون مرد عنکبوتی داریم هم مرد آهنی !! این عناصر در کنار هم کامل کننده هستند .

به امید پیشرفت کشور عزیزمون ایران

پاسخ:
درود باهاتون موافقم، مخصوصا هورخش گام مهم و ارزنده ای در این راستا برداشته و آثاری درخور هویت ایرانی منتشر کرده که لایق تقدیر است.
خوشم اومد و باید بگم که فکر نکنم پی نما به جایی برسه... ولی کمیک های ترجمه شده جای پیشرفت داره...
درضمن حکومت باید یاد بگیره به تخیل بد نگاه نکنه...
مشکل سر راه نویسنده های پی نما همینه... هیچ کسی فکر نکنم دوست داشته باشه با یه شخصیت همیشگی و تکراری ای مثل رستم آشنا بشه... ما باید شخصیت بسازیم...

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی