باریکه‌ی نور

شعر حسین اسفندیار》گفتم: نور امید از کدام سو طلوع می کند. گفت: از پس تاریک ترین سیاهی در سحرخیزترین بامداد...

شعر حسین اسفندیار》گفتم: نور امید از کدام سو طلوع می کند. گفت: از پس تاریک ترین سیاهی در سحرخیزترین بامداد...

این مقاله را جهت تکمیل کردن مقاله قبلی نوشتم. اگر هنوز مقاله قبلی را مطالعه نکردید بر روی همین متن کلیک کنید.

پیش تر گفتیم که اولین کمیک های چاپ شده مربوط به داستان های طنز آمیز بود و بیشتر در روزنامه ها چاپ می شدند. اما بعدتر این وضع تغییر کرد و کمیک بوک ها پا به عرصه گذاشتند.(درواقع واژه comic که به معنی طنز و خنده دار است ریشه در همین موضوع دارد.)

اولین کمیک بوک ها مربوط به ماجراجویی های تن تن و میلو است که تقریبا همه با این شخصیت آشنا هستیم.

با چاپ کمیک استریپ(کمیک های روزنامه ای) کمیک ها در آمریکا به محبوبیت رسیدند. موضوع این کمیک ها اغلب در مضامین طنز ، سیاست ، موضوعات روزمره بود.(هنوز هم این کمیک ها چاپ میشوند.)

کمیک های روزنامه ای هم اکنون توی کشور خودمون هم چاپ میشه.

کمیک بوک های قهرمان محور با چاپ کمیک های سوپرمن قوت گرفت. ماجرای این کمیک ها درباره ی موجودی فضایی(که چهره ای انسانی دارد) است که در آستانه فروپاشی سیاره اش یعنی  کریپتون به عنوان آخرین بازمانده به زمین فرستاده می شود. او در زمین به فرزند خواندگی مرد و زنی کشاورز در میاید و آن مرد و زن نام کلارک را بر او می گذارند.

کلارک کنت رفته رفته بزرگ می شود و بعد متوجه نیرو های خارق العاده ای در خود می شود. او تصمیم می گیرد از این نیروها برای نجات بشر استفاده کند و یک قهرمان می شود.

داستان این شخصیت توسط جری سیگل (آمریکایی) نوشته و توسط جو شوستر (کانادایی) طراحی شده بود.

(جو شوستر بعد از طراحی کمیک های سوپرمن دوران موفقیت های خود را نتوانست ادامه دهد و به دلیل کوری این حرفه را به کل کنار گذاشت.)

شخصیت سوپرمن به سرعت به محبوبیت رسید و در بین مردم آمریکا به شهرت رسید. همین شهرت و محبوبیت باعث شد که بعد های شخصیت های دیگری با الهام از این شخصیت پا به عرصه کمیک بگذارند.(مثل سوپرگرل و سوپربوی)

اما دنیای داستان های تخیلی تنها به سوپرمن محدود نیست و خیلی زود داستان‌های قهرمان محور بیشتری پا به این عرصه گذاشتند که بیشتر ما با آنها آشنایی داریم(مثل بتمن و مردعنکبوتی و...)

چه خوب میشد که افرادی پیدا می‌شدند که با مورد بررسی قرار دادن موشکافانه این شخصیت‌های کمیکی شخصیت‌های جدیدی خلق می‌کردند که به مزاج ما ایرانی‌ها خوش می‌آمد.

از نظر من خیلی از موضوعات اجتماعی و فرهنگی با داستان‌های مصور قابل حل است و میتوان از این داستان‌ها برای به اشتراک گذاشتن فرهنگ ناب ایرانی استفاده کرد.

به امید آن روز که صنعت‌هایی مانند کمیک و انیمیشن و سینما در ایران به آن جایگاهی که حقش است برسد...

 

 

نظرات  (۱)

با سلام و عرض ادب

دستتون درد نکنه ، بسیار عالی بود . ازتون مممنونم که من مخاطب اهمیت می دهید و در وبلاگ تون مطالب مفیدی قرار می دهید .

ممنون میشم در آینده درباره شخیت های ایرانی ای که در طی چند سال اخیر ساخته شده اند ، هم نقد ها و نظراتتان را ارئه دهید و آنها را به دیگران نیز معرفی فرمائید .

پاسخ:
درود، اگر دوامی باشد خوشحال خواهم شد که در این باره بنویسم.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی