باریکه‌ی نور

شعر حسین اسفندیار》گفتم: نور امید از کدام سو طلوع می کند. گفت: از پس تاریک ترین سیاهی در سحرخیزترین بامداد...

شعر حسین اسفندیار》گفتم: نور امید از کدام سو طلوع می کند. گفت: از پس تاریک ترین سیاهی در سحرخیزترین بامداد...


آمار ها و اطلاعات هایی که سالانه از میزان مطالعه هر ایرانی تا حالا منتشر شده همه نشان دهنده یه چیز فاجعه بار بوده... و آن هم میزان بسیار پایین مطالعه در کشورمان است! این میزان مطالعه باعث شده که خیلی ها به فکر فرو برن و بگن واقعا چی باعث کاهش میزان مطالعه کتاب در کشور شده؟؟؟

از نظر خودم این عوامل تاثیر زیادی در کاهش مطالعه کتاب داشته:

۱)پیشرفت فناوری ها و افزایش توحم همه چیز دانی!
ما در عصر تکنولوژی زندگی میکنیم،عصری که در هر لحظه در دنیا چیز جدیدی خلق میشه و دنیا به سمت پیشرفت بیشتر به پیش میره...
همه ی ما از تاثیر شبکه های اجتماعی در زندگیمان خبر داریم و می دونیم که تا چه حد در زندگی ما تاثیر گذاره اما این شدت تاثیر گذاری اصلا برای ما خوب نیست...
"دینگ...دینگ صدای گوشیه... فلان کانال پست گذاشته!" بعد میرسم و مطلب های اون کانال رو می خونیم بدون اینکه حتی از صحت اون مطمئن باشیم... بعضی از ما گاهی برای مطالب همون فلان کانال یه سِرچی در اینترنت میزنیم تا از صحتش مطمئن بشیم درحالی که...ممکنه همون سایت ها هم به روایتی مطالب غیر مطمئن گفته باشه! و این طور میشه که رشته مطالب غیر حقیقی در مغز ما نقش می بندد و در آخر ما دچار توحم همه چیز دانی میشیم!

۲)قیمت بالای کتاب ها
قیمت بالای کتاب یکی دیگر از عوامل کاهش خرید و مطالعه کتاب است. درحال حاظر همین الان که من این متن رو مینویسم قیمت یه کتاب 300(برگ A4) تقریبا 35000تومان هست! این درحالی است که در برخی کشورها مثل آمریکا قیمت یک کتاب با یک ساندویچ برابری می کند!(یعنی تقریبا 5000تومان!) و این به معنی واقعی کلمه فاجعه است!

۳)تربیت نسل جدید
دلیل دیگر کاهش سرانه مطالعه را می توان به نوع تربیت نسل جدید ربط داد. یکی از عوامل در تربیت نسل جدید همان خانواده است. خانواده نقش فراوانی در علاقه مند کردن بچه ها به کتاب دارند. بچه ها در بیشتر اوغات به رفتار پدر و مادر خود دقت می کنند و از آنان الگو میگیرند. و عامل دوم موئثر در تربیت نسل جدید آموزش و پرورش است! آموزش و پرورش باید بعد از ورود بچه ها به مدرسه وارد عمل بشه و با تبلیغ کتاب و تشویق بچه ها به کتابخوانی،نسل جدید را به مطالعه هرچه بیشتر کتاب تشویق کند.

۴)کاهش تنوع مضامین کتاب ها
موضوع های کتاب ها کاهش پیدا کرده است و حتی ترجمه ی کتاب های معروف خارجی نیز روز به روز کاهش پیدا می کند. اما فقط این نیست... ما موضوعات و مطالب پرطرفدار زیادی داریم که نویسندگان ما واردش نمی شوند. یکی از این موضوعات که در بین جوانان و نوجوانان محبوبیت خاصی دارد موضوعات و داستان های فانتزی و قهرمان محور است! و ما دقیقا کمترین تلاش نویسندگان را در همین موضوعات شاهد هستیم!

۵)....
نظر شما در این باره چیست؟ چه چیزی باعث کاهش میزان مطالعه در کشورمان شده؟؟؟
این ها نظرات برخی از افراد است که من در زیر قرار دادم... شما هم نظراتتون رو در این باره بگید...


نظرات  (۱)

من بیشتر در این موضوع آموزش و پرورش رو مقصر میدونم

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی